Model Blended Learning pada Diklat Teknis Substantif Tematik Madrasah Ibtidaiyah
DOI:
https://doi.org/10.36052/andragogi.v9i1.215Keywords:
Blended Learning, Participant Responses, Learning OutcomesAbstract
[BLENDED LEARNING MODEL IN SUBSTANTIVE THEMATIC TECHNICAL TRAINING OF MADRASAH IBTIDAIYAH]. This study aims to determine the response and increase in learning outcomes of participants in the Thematic Substantive Technical training at Madrasah Ibtidaiyah in Blended Learning. The research approach used is descriptive qualitative with a sample of 60 people, the instruments used were observation, documentation, and closed questionnaires. The learning process is carried out in five stages, namely: live event, self-paced learning, collaboration, assessment, and performance support material. The results show that; 98% of participants were happy with the application of Blended Learning, 75% of participants admitted that it was easy to understand the training material presented in Blended Learning, and 90% of participants felt that the Blended Learning model used was effective. There was an increase of 13,49 (23.4%), namely an increase from the pre-test score with an average of 57.67 to the post-test with an average of 71.16.
Downloads
References
Abdullah, Walib. (2018). Model blended Learning dalam Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam Volume 7, Nomor 1, Juli 2018; p-ISSN 2442-2401; e-ISSN 2477-5622
Ahmadi, Agus. (2018). Faktor Kesiapan Widyaiswara dalam e-Learning. Inovasi, Jurnal Diklat Keagamaan Volume 12 No 4, Oktober – Desember 2018. ISSN 1978 - 4953
Aisyah, dkk. (2020). Bahan Ajar sebagai Bagian dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka Volume 2 Nomor 1 Tahun 2020 Hlm. 62—65
Amin, Ahmad Kholikul. (2017). Kajian Konseptual Model Pembelajaran Blended Learning berbasis Web untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Motivasi Belajar. JURNAL PENDIDIKAN EDUTAMA, Vol 4, No 2 Juli 2017
Banggur, dkk. (2016). Pengembangan Pembelajaran Berbasis Blended Learning Pada Mata Pelajaran Etimologi Multimedia. Jurnal Teknologi Pendidikan Vol. 20, No. 2, Agustus 2018.
Dais, Mohamad. (2019). Membaca Memotivasi dalam Berkarya. Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo. Semarang
Dewi, dkk. (2020). Profil Keterampilan Kolaborasi Mahasiswa pada Rumpun Pendidikan MIPA. Pedagogia
Jurnal Ilmu Pendidikan 18 (01) (2020) 57 -72.
Hanurani, Hikmawati. (2019). Peningkatan Kompetensi Profesional Guru Biologi Madrasah Aliyah melalui Pembelajaran Jarak Jauh. Tatar Pasundan Jurnal Diklat Keagamaan ISSN 2085-4005 Volume XIII Nomor 35 Tahun 2019: 10-22
Hamid, Amrin. (2020). Peran Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Diklat. Jurnal Ilmiah BARUGA, Volume IX Nomor 3/ Maret 2020. ISSN 1978 - 2233
Hariyono, Rudi. (2018). Optimalisasi Pembelajaran Substantif IPS Berbantuan Media Pembelajaran Sederhana pada Diklat Teknis Substantif Guru IPS MTs. Inovasi, Jurnal Diklat Keagamaan Volume 12 No 4, Oktober – Desember 2018. ISSN 1978 - 4953
Hartini dan Situmorang. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Multimedia dengan Strategi Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) pada mata Diklat Analisis Mikrobiologi di SMK. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi dalam Pendidikan, Vol. 2, No. 2, Desember 2015, pISSn: 2355-4983; e-ISSN: 2407-7488
Hastuti, Puji. (2019). Guru Kreatif dengan Literasi. Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo. Semarang
Hima, Lina Rihatul. (2014). Pengaruh Pembelajaran Bauran (Blended Learning) terhadap Motivasi Siswa pada Materi Relasi dan Fungsi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Volume 2 Nomor 1 P-ISSN: 2502-7638; E-ISSN: 2502-8391
Idris, Husni. (2011). Pembelajaran Model Blended Learning. Jurnal Iqra’ Vol.5. No.1, Januari – Juni 2011
Irwan, dkk. (2019). Desain Model Pembelajaran Blended Learning pada Perkuliahan Hubungan Internasional. REFLEKSI EDUKATIKA : Jurnal Ilmiah Kependidikan Volume 10 Nomor 1 Desember 2019 ISSN: 2087-9385 (print) dan 2528-696X (online). http://jurnal.umk.ac.id/index.php/RE
Khoirah, dkk. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Volume 10 Nomor 2, September 2017.
Lubis, Saidan. (2020). Penerapan Discovery Learning dalam Mewujudkan Pembelajaran Efektif (Kajian Pelatihan Guru Mata Pelajaran Ushul Fikih Madrasah Aliyah Kejuruan di Balai Diklat Keagamaan Padang). Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan dan Keagamaan Vol. 8, No. 1, Juni 2020
Manggabarani, dkk. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Pitumpanua Kab. Wajo (Studi Pada Materi Pokok Sistem Periodik Unsur). Jurnal Chemica Vo/. 17 Nomor 2 Desember 2016, 83 – 93.
Muryanto, Urip. (2019). Hasil Belajar Peserta Diklat Teknis Substantif Media Pembelajaran Berbasis Multimedia (Studi di Kantor Kementerian Agama Kota Bekasi). Tatar Pasundan, Jurnal Balai Diklat Keagamaan Bandung, Volume XIII Nomor 1 Tahun 2019. ISSN 2085 – 4005.
Muwallidah, dkk. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Blended Learning pada Mata Pelajaran Ekonomi KD Sistem dan Alat Pembayaran Kelas X IPS di SMAN 2 Jember Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, dan Ilmu Sosial ISSN 1907-9990 | E-ISSN 2548-7175 | Volume 11 Nomor 2 (2017) DOI: 10.19184/jpe.v11i2.6461
Nilasari, Kurnia Eva. (2020). Efektifitas Pelatihan Model-model Pembelajaran terhadap Efikasi Diri dan Kompetensi Pedagogik Guru. Journal of Education, Administration, Training, and Religion Vol. 1 No. 1 Tahun 2020 DOI: http://dx.doi.org/10.38075/jen.v1i1.9
Nurjanah dan Aryani. (2020). Meningkatkan Hasil dan Motivasi Belajar Peserta Didik melalui Model Problem Based Learning. Tatar Pasundan Jurnal Diklat Keagamaan Volume 14 Nomor 2 Tahun 2020. pISSN 2085 – 4005, eISSN 2721 - 2866
Pito, Abdul Haris. (2018). Media Pembelajaran dalam Perspektif Al-Qur’an. Andragogi, Jurnal Diklat Teknis. Volume VI No. 2 Desember 2018. https://doi.org/10.36052/andragogi.v6i2.59
Priono, dkk. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Blended Learning terhadap Hasil Belajar Menggambar 2 Dimensi Menggunakan Computer Aided Desain. Journal of Mechanical Engineering Education, Vol. 5, No. 2, Desember 2018
Rachman, dkk. (2019). Penerapan Model Blended Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Menggambar Objek 2 Dimensi. Journal of Mechanical Engineering Education, Vol. 6, No. 2, Desember 2019
Rahmawati, dkk. (2019). Analisis Keterampilan Bekolaborasi Siswa SMA pada Pembelajaran Berbasis Proyek Daur Ulang Minyak Jelantah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia Universitas Lampung. Vol. 8 No. 2 (2019)
Salamah, Umi. (2018). Penjaminan Mutu Penilaian Pendidikan. Evaluasi Vol. 2, No. 1. Maret 2018. PISSN 2580 – 3387. E-ISSN 2615 - 2886
Sudarman. (2014). Pengaruh Strategi Pembelajaran Blended Learning terhadap Perolehan Belajar Konsep dan Prosedur pada Mahasiswa yang memiliki Self-Regulated Learning Berbeda. Jurnal pendidikan dan Pembelajaran, Volume 21 Nomor 1, April 2014.
Suharti, Atiyah. (2020). Peningkatan Kompetensi Peserta Pelatihan melalui Penggunaan Pembelajaran Berbasis Pemecahan Masalah. Tatar Pasundan. Jurnal Diklat Keagamaan pISSN 2085-4005; eISSN 2721-2866 Volume XIV Nomor 1 Tahun 2020: 19-26
Sumartati dan Aryani. (2020). Implementasi Pembelajaran Berbasis Multimedia bagi Peserta Diklat Teknis Substantif Media Pembelajaran di Kanmenag Kota Bekasi. Jurnal Ilmiah BARUGA, Volume IX Nomor 3/ Maret 2020. ISSN 1978 - 2233
Sunbanu, dkk. (2019). Peningkatan Keterampilan Kolaborasi Siswa Menggunakan Model Kooperatif Two Stay Two Stray di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Vol 3 No 4 November Tahun 2019 p-ISSN 2580-3735 e-ISSN 2580-1147
Surya, Bambang Joko. (2019). Pengaruh Metode Blended Learning Berbasis Web dan Motivasi terhadap Hasil Belajar Biologi pada Pokok Bahasan Klasifikasi Makhluk Hidup di Kelas X SMA Negeri 1 Secanggang Langkat. JURNAL BIOLOKUS Vol.2 (1). Januari – Juni 2019. ISSN-E: 2621-7538. ISSN-P: 2621 – 3702
Sjukur, Sulihin. (2012). Pengaruh Blended Learning terhadap Motivasi Belajar dan hasil Belajar Siswa Tingkat SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, Vol 2, Nomor 3, November 2012
Usman. (2018). Komunikasi Pendidikan Berbasis Blended Learning dalam Membentuk Kemandirian Belajar. Jurnalisa Vol 04 Nomor 1/ Mei 2018
Wahyuni, Leni Sri. (2020). Membangun Kompetensi Abad 21 melalui Metode Constructive Controversy pada Pembelajaran Bahasa Inggris. Tatar Pasundan Jurnal Diklat Keagamaan PISSN 2085-4005; EISSN 2721-2866 Volume XIV Nomor 2 Tahun 2020: 199-208
Yasri. (2018). Dampak Program Pelatihan Teknis Fungsional Guru terhadap Sikap Sosial Guru Madrasah. Andragogi, Jurnal Diklat Teknis. Volume VI No. 2 Desember 2018. https://doi.org/10.36052/andragogi.v6i2.63
Zahrudin, Ma’mun. (2019). Membangun Kualitas Bangsa dengan Budaya Literasi. Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo. Semarang
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).