Metode Komunikasi yang Ideal dalam Pendidikan Keluarga Menurut Al-Qur'an

Authors

  • Ahmad Zain Sarnoto Institut PTIQ Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.36052/andragogi.v9i1.230

Keywords:

Method, Communication, Education, Family, Al-Qur'an

Abstract

[THE IDEAL METHOD OF COMMUNICATION IN FAMILY EDUCATION ACCORDING TO THE QUR'AN]. The ability to
communicate in a family is very necessary because communication barriers in the family will affect the harmonization of the relationship between husband, wife, and children. Al-Qur'an as the holy book of Muslims not only contains the rules of procedure in worship but also contains elements of communication education in the family. The purpose of this study is to discuss the ideal method of communication in family education according to the Quran. The method used in this study is a qualitative method with an analytical approach, the data sources are obtained from literature in the books, journals, and other libraries. The findings of this study indicate that there are several forms of communication described in the Qur'an related to the communication method, namely the method of qaulan baliigha, qaulan maisuura, qaulan layyina, qaulan ma'rufa, qaulan kariima and qaulan sadiida, these communication terms provide a signal about how to good communication, in the context of family education, effective communication is part of the cultivation of moral and religious education, it can even influence social attitudes in the form of honesty, discipline, politeness, and other good behavior. The conclusion in this study is to avoid conflict in the family, an effective communication method is needed, and the Qur'an has given a signal how to build ideal communication in the family

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agama, K. (2016). Tafsir Ringkas Kemenag (M. M. Hanafi (ed.)). Jakarta: Kementerian Agama RI dan Pusat Studi Alquran (PSQ).

Agama, K. (2019). Terjemah Alquran Kemenag. Jakarta: Kementerian Agama RI.

Aziz, M. A. (2019). Public Speaking: Gaya Dan Teknik Pidato Dakwah. Jakarta:Prenadamedia Group.

Darussalam, G. (1996). Dinamika Ilmu Dakwah Islamiah. Malaysia: Utusan Publication & Distribution Sdn Bhd.

Fahreza, A., Sugandi, & Wibowo, S. E. (2018). Analisa Penerapan Komunikasi Efektif Untuk Pelayanan Publik di Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kota Samarinda. EJournal Llmu Komunikasi, 6(3), 149–158.

Ghani, Z. A. (2001). Islam Komunikasi dan Teknologi Maklumat. Kuala Lumpur: Dasar Cetak Sdn Bhd.

Hamdi, S., Hamidah, H., Ilmiani, A. M., & Musthofa, K. (2021). Menggaungkan Pendidikan Qawlan Ma’rufa sebagai Etika Pergaulan dalam Menyikapi Body Shaming. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah Vol., 6(1), 36–55. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2021.vol6(1).6823

Haslinda. (2018). Perspektif Makna Komunikasi Islam. AL-HIKMAH: Media Dakwah, Komunikasi, Sosial Dan

Budaya, 9(2), 95–110. https://doi.org/10.32505/hikmah.v9i2.1743

Juniawati. (2015). Komunikasi dalam Keluarga: Upaya Strategis Mencegah Kekerasan pada Anak. Raheema: Jurnal Studi Gender Dan Anak -, 2(1), 39–49. https://doi.org/10.24260/raheema.v2i1.167

Mazhahiri, H. (1999). Pintar Mendidik Anak: Panduan Lengkap Bagi Orang Tua, Guru dan Masyarakat Berdassarkan Ajaran Islam. Jakarta: lentera.

Mizani, Z. M. (2017). Komunikasi Orang Tua dan Anak dalam Islam (Tinjauan Pedagogis Komunikasi Nabi Ibrahim dengan Nabi Isma’il dalam Alquran). Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 2(1), 95–106. https://doi.org/10.21154/ibriez.v2i1.28

Murtiningsih. (2018). Teologi Perkataan: Perkataan-perkataan Yang Dicintai dan Dibenci Oleh Allah Menurut Pandangan Hamka. Jurnal Raden Fatah (JSA), 2(2), 98–119. http://dx.doi.org/10.1016/j.cirp.2016.06.001%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.powtec.2016.12.055%0Ahttps://doi.og/10.1016/j.ijfatigue.2019.02.006%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.matlet.2019.04.024%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.matlet.2019.127252%0Ahttp://dx.doi.o

Muslimah. (2016). Etika komunikasi dalam persfektif islam. Journal Etika Komunikasi Dalam Persfektif Islam, 13(2), 1–11.

Qadratulloh, W. (2018). Tuntunan Al Quran Mengenai Pembinaan Toleransi Melalui Komunikasi Pada Anak Di Keluarga. Jurnal Keluarga Sehat Sejahtera, 16(31), 96–106. https://doi.org/10.24114/jkss.v16i31.10177

Rahmawati, & Gazali, M. (2018). Pola Komunikasi Dalam Keluarga. Al-Munzir, 5(1), 488–497.

Rakhmat, J. (2000). Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ridho, A. R., & Hariyadi, M. (2021). REFORMULASI ETIKA DAKWAH BERBASIS KOMUNIKASI PROFETIK DALAM ALQURAN. Komunike Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, XIII(1), 53–78.

Rimporok, P. B. (2015). INTENSITAS KOMUNIKASI DALAM KELUARGA UNTUK MEMINIMALISIR KENAKALAN REMAJA DI DESA MAUMBI KECAMATAN KALAWAT KABUPATEN MINAHASA UTARA OLEH. Journal Acta Diurna, IV(1).

Rusmalita, S. (2015). Komunikasi Efektif Membangun Kearifan Dalam Dakwah. Al-Hikmah, 8(1), 41–49. https://doi.org/10.24260/al-hikmah.v8i1.70

Sakti, G., & Sulung, N. (2020). Komunikasi Dalam Keluarga Terhadap Perilaku Menyimpang Anak Dan Remaja (Systematic Review). Human Care Journal, 5(2), 522. https://doi.org/10.32883/hcj.v5i2.791

Sarnoto, A. Z. (2002). Pengantar Ilmu Komunikasi (1st ed.). Bekasi: Pustaka Faza Amanah.

Sarnoto, A. Z. (2016). Keluarga Dan Peranannya Dalam Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini. Profesi: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Keguruan, 5(1), 48–58.

Sarnoto, A. Z., & Mahpudin, A. (2019). Pengaruh Gaya Komunikasi Dan Keteladanan Guru Terhadap Disiplin Siswa Dalam Pendidikan Islam Studi Kasus Di Sekolah Dasar Islam (SD) Budi Mulia Dua Bintaro Ciputat, Tangerang Selatan. Profesi: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Keguruan, 7(2), 55–64.

Shihab, M. Q. (2006). Tafsir Al Misbah, Pesan, Kesan dan Keserasian Al Quran (V). Jakarta: Lentera Hati.

Silaban, D. I., Mingkid, E., & Kalesaran, E. R. (2015). KOMUNIKASI ANTARPRIBADI ORANG TUA DALAM PEMBENTUKAN KONSEP DIRI REMAJA PADA KELUARGA DI LINGKUNGAN III KELURAHAN BAHU. Jurnal Acta Diurna, IV(3).

Sobandi, O., & Dewi, N. (2017). Urgensi Komunikasi Dan Interaksi Dalam Keluarga. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 2(1). https://doi.org/10.15575/ath.v2i1.2722

Sukmadinata, N. S. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: remaja Rosyda Karya.

Suryadi, E. (2010). Model Komunikasi Efektif bagi Perkembangan Kemampuan Berpikir Kreatif Anak. Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(4), 3. http://jurnal.upnyk.ac.id/index.php/komunikasi/article/view/135

Takariawan, C. (1997). Pernik-Pernik Rumah Tangga Islami Tatanan dan Perannya dalam Masyarakat. Solo: Intermedia.

Zainab, S. (2017). KOMUNIKASI ORANG TUA-ANAK DALAM AL-QURAN (Studi terhadap QS. Ash-Shaffat ayat 100-102). Nalar, 1(1), 48–58.

Zed, M. (2008). Metodologi Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia

Downloads

Published

2021-09-13