Forum Gumeulis: Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menulis Karya Ilmiah di Kota Tasikmalaya

  • Caswita SDN Saguling Dinas Pendidikan Kota Tasikmalaya
DOI: https://doi.org/10.36052/andragogi.v8i1.122
Abstract Views: 10151 | PDF (Bahasa Indonesia) Downloads: 1621

Downloads

Download data is not yet available.
  
Keywords: Gumeulis forum, Professional competence, Teacher, Scientific paper

Abstract

[FORUM GUMEULIS: EFFORTS TO IMPROVE TEACHER COMPETENCE IN WRITING SCIENTIFIC PAPERS IN TASIKMALAYA CITY]. The purpose of this study is to describe efforts to improve teacher competency in writing scientific papers through the activities of the Gumeulis forum in the City of Tasikmalaya, through training, guidance, mentoring and hands-on practice. The research method used is qualitative research with a type of case study. Data collection techniques through interviews, observation, and study of documentation. The results showed: (1) improvement of teacher competency in the city of Tasikmalaya in making the scientific paper more effectively carried out through teacher writing forums. (2) the development of teacher professional competence in making scientific papers through the Gumeulis forum activities shows an increase in teacher competency. (3) through the Gumeulis forum, there is mutual interaction together to learn to make Eastern Indonesia. (4), the Gumeulis Forum can create a conducive academic climate in improving teacher competency in creating scientific papers. The conclusion of the research shows that by learning together in the community will be able to improve the competence of teachers in writing scientific papers. This is because among members can discuss and learn together. Under the guidance of senior teachers in the community.

References

Afandi, M. (2015). Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar. Semarang: Unissula Press.

Amir, H. (2019). Sindikat Transaksi Kenaikan Pangkat Terungkap, Dua Guru Gowa...

Aqib, Z. (2007). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya.

Arikunto, S. (2002). Metodologi Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Ayusrijuniantari, I. (2017). Pentingnya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Pencapaian Hasil Belajar Siswa. ResearchGate. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/315099985_PENTINGNYA_PENINGKATAN_KOMPETENSI_GURU_DALAM_PENCAPAIAN_HASIL_BELAJAR_SISWA

Daryanto. (2011). Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Dermawati. (2017). Peningkatan Pemahaman Guru Terhadap Materi Kurikulum 2013. Andragogi Jurnal Diklat Teknis Pendidikan Dan Keagamaan, 5(1). Retrieved form https://pusdiklattekniskemenag.e-journal.id/andragogi/article/view/5

Harsanto, R. (2007). Pengelolaan Kelas yang Dinamis. Yogyakarta: Kanisius.

Inayati, N. L. (2014). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Muhammadiyah 3 Kaliwungu Dan SMP Muhammadiyah 6 Kendal Tahun Ajaran 2013/2014 (Universitas Muhammadiyah Surakarta). Retrieved from http://v2.eprints.ums.ac.id/archive/etd/38341

Mudlofir, A. (2012). Pendidik Profesional: Konsep, Strategi dan Aplikasinya dalam Peningkatan Mutu Pendidikdi Indonesia. Jakarta: Rajawali Press.

Noorjannah, L. (2014). Pengembangan Profesionalisme Guru Melalui Penulisan Karya Tulis Ilmiah Bagi Guru Profesional Di SMA Negeri 1 Kauman Kabupaten Tulungagung. Jurnal Humanity, 10(1), 97 – 114.

Nugroho, H. (2011). Cara Mudah Menjadi Guru Penulis. Semarang: Dahara Prize.

NusaBali.com. (2016). 188 Guru di Karangasem Gagal Naik Pangkat.

Okenews. (2015). Menjiplak, 8.729 Guru Gagal Naik Pangkat.

Rakajoni. (2008). Model Pendidikan Guru dan Pendidikan Dosen. Konvensi Pendidikan Nasional VI Pendidikan Bermutu untuk Semua.

Sagala, S. (2007). Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sampurno, Y. G., & Siswanto, I. (2010). Pelatihan Penulisan Karya Tulis Ilmiah bagi Guru-guru Sekolah Dasar di Kecamatan Moyudan Sleman.

Sastrawijaya, T. (1988). Proses Belajar Mengajar Diperguruan Tinggi. Jakarta: Depdikbud: Dirjen Dikti LPTK.

Siagian, S. P. (2002). Manajemen Stratejik. Jakarta: Bumi Aksara.

Sudrajat, A. (2008). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Retrieved from https://akhmadsudrajat.wordpress.com/2008/01/21/kompetensi-guru-dan-peran-kepala-sekolah/

Sukmadinata, N. S. (2011). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Susanto, A. T., & Muhyadi. (2016). Peran Kepala Sekolah dalam Pengembangan Kompetensi Guru di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 4(No 2). Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/jamp/article/view/8029/0

Wahyosumidjo. (2010). Kepemimpinan Kepala Sekolah Tinjauan Teoritik Dan Permasalahannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Wardhana, R. A. nandi. (2016). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Profesionalisme Dan Pelatihan Guru Terhadap Implementasi Kurikulum 2013 SMKN Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 4(2). https://doi.org/10.21831/amp.v4i2.10812

Wibowo, C. H. (2015). Problematika Profesi Guru dan Solusinya bagi Peningkatan Kualitas Pendidikan di MTs Negeri Nguntoronadi Kabupaten Wonogiri. Pascasarjana IAIN Surakarta.

Published
2020-07-16