Penguatan Pendidikan Agama Islam melalui Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dan Profil Pelajar Rahmatan lil 'Alamin pada Madrasah Pilot Project KM-BK di Papua

  • Surindi Universitas Muhammadiyah Malang
  • Tobroni Universitas Muhammadiyah Malang
  • Faridi Universitas Muhammadiyah Malang
DOI: https://doi.org/10.36052/andragogi.v12i1.336
Abstract Views: 5 | PDF Downloads: 3

Downloads

Download data is not yet available.
  
Keywords: Pancasila Student Profile, Rahmatan Lil Alamin, Tathawur wa Ibtikar

Abstract

This research aims to find out how important and effective the Strengthening Pancasila and Rahmatan Lil Alamin Student Profile project is in creating Tathawur wa Ibtikar students in madrasas. A qualitative approach supported by descriptive data was used. Primary and secondary data are data components. Strengthening the Pancasila student profile and the Rahmatan Lil Alamin student profile has a significant direct and indirect impact as a positive trend in fostering the character of tathawur wa ibtikar (self-development and innovation) among students. Carried out in six stages, including (1) team formation, (2) determining the theme, (3) implementation, (4) reflection, (5) follow-up plan, and (6) project results exposure.

(Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui seberapa penting dan efektif proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dan Rahmatan Lil Alamin untuk mewujudkan pelajar Tathawur wa Ibtikar di madrasah. pendekatan kualitatif yang didukung oleh data deskriptif digunakan. Data primer dan sekunder adalah komponen data. Penguatan profil pelajar Pancasila dan profil pelajar Rahmatan Lil Alamin berdampak signifikan secara langsung tak langsung sebagai tren positif  dalam menumbuhkan karakter tathawur wa ibtikar (pengembangan diri dan inovasi) di kalangan pelajar. Dilakukan dalam enam tahapan meliputi : (1) Pembentukan Tim, (2) Penentuan tema, (3) Pelaksanaan, (4) Refleksi, (5) Rencana Tindak Lanjut, dan (6) Expo hasil Projek.)

References

Andira, S. P. (2019). Kreativitas di Indonesia. Retrieved from https://www.kompasiana.com/sabil/5c831f60bde57542426e2832/kreativitas-di-indonesia

E. Bessonova and K. Gonchar. (2019). How the innovation-competition link is shaped by technology distance in a high-barrier catch-up economy. Technovation, 86–87, 15–32.

Farahdiva, H., Asfiyak, K., & Anggraheni, I. (2020). Implementasi Pembelajaran Abad 21 dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas XI Mia 2 di SMAI Al Maarif Singosari. Vicratina : Jurnal Ilmiah Keagamaan, 5(2), 42–53.

Fri. (2023). Hasil PISA 2022, Ketua Komisi X DPR: Krisis Kualitas Pendidikan Indonesia Belum Berakhir. Retrieved from https://www.msn.com/id-id/berita/nasional/hasil-pisa-2022-ketua-komisi-x-dpr-krisis-kualitas-pendidikan-indonesia-belum-berakhir/ar-AA1lwzn5

Yahya, Y. K. (2019). Pengaruh Penyebaran Islam di Timur Tengah dan Afrika Utara: Studi Geobudaya dan Geopolitik. Al-Tsaqafa : Jurnal Ilmiah Peradaban Islam, 16(1), 44–62. https://doi.org/10.15575/al-tsaqafa.v16i1.4272

Kusmawati, H., Shobah, A. J. N., Kusumawati, E. D., & Fatmawati, W. (2023). Pendidikan Islam di Abad 21. ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(9), 4215–4220. https://doi.org/10.56799/jim.v2i9.2145

Lukman, L. (2016). Tafsir Ayat Rahmatan Lil ‘Alamin Menurut Penafsir Ahlu Sunnah, Muktazilah, Syiah, dan Wahabi. Millah: Journal of Religious Studies, 15(2), 227–248. https://doi.org/10.20885/millah.vol15.iss2.art3

Ningrum, D. (2015). Kemerosotan Moral di Kalangan Remaja: Sebuah penelitian Mengenai Parenting Styles dan Pengajaran Adab. Unisia, 37(82), 18–30.

Quraish, M. S. and S. (2007). Ensiklopedia Al-Qur’an: Kajian Kosakata. Jakarta: Lentera Hati.

Wangi, D. S., & Mujab, M. M. (2023). Masa Keemasan Dinasti Abbasiyah (Perkembangan Ilmu Pengetahuan, Politik, Ekonomi dan Sosial Budaya). Tsaqofah Dan Tarikh: Jurnal Kebudayaan Dan Sejarah Islam, 8(1), 13–22. https://doi.org/10.29300/ttjksi.v8i1.4149

Tantam, M. W. (2019). Mengenal Isi Piagam Madinah, Cara Nabi Ciptakan Keadilan dan Kesetaraan. Retrieved from https://nu.or.id/sirah-nabawiyah/mengenal-isi-piagam-madinah-cara-nabi-ciptakan-keadilan-dan-kesetaraan-E1dy5

Tim Teknis. (2023). KMA 347 Tahun 2022. Retrieved from https://sikurma.kemenag.go.id/portal/Info/detail_artikel/QnFFYzhxSXh1cjFqZk4rYXBiRWc3QT09

Zainab, N. (2020). Rekonstruksi Kurikulum Pendidikan Agama Islam: Analisis Model Kurikulum Rahmatan lil Alamin. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 168–183. https://doi.org/10.19105/tjpi.v15i2.4022

Published
2024-06-25